16. juni - 20. august 2006

Utgangspunktet for Jeannette Christensen er en dialog med Gustav Vigeland, nærmere bestemt med et av hans fontenerelieff. Relieffet viser små barn som samler knokler. Gjennom en serie på seks sort/hvitt fotografier løser Christensen opp Vigelands komposisjon og fremhever hver enkelt figur. Disse seks bildene blir konfrontert med billedtekster hentet fra ”Los Desastros de la Guerra” (”Krigens katastrofer”) av Francisco Goya.

Christensen bruker knokkel- og hodeskallemotivet for å visualisere forholdet mellom barnet og døden. Hun viser her til en lang kunsthistorisk tradisjon når det gjelder bruk av Vanitas (forgjengelighet) og Memento Mori (husk at du skal dø) som motivkrets, der knokler og hodeskaller ofte brukes som symbolbærende elementer.

I utstillingen vises også fotoseriene ”Øvelser I” og ”Øvelser II”. Den ene serien viser barnehender som modellerer plastelinakuler som de til slutt ødelegger. Den andre viser et barn som skriver i sanden, og mens hun skriver viskes skriften ut av havet. Disse to seriene spiller på forholdet mellom det kreative og destruktive. Positive og negative krefter som også spiller mot hverandre i Vigelands kunst.



© Vigeland-museet / Nobels gate 32 / N-0268 Oslo / tel. +47 23 49 37 00 / postmottak.vigeland <at> kul.oslo.kommune.no


Webdesign ©2016-17 Web Norge