Floating / Sven Påhlsson. (Foto: Sven Påhlsson)

Floating / Sven Påhlsson

Kunstfilm på Vigelandmuseets fasade

Vigelandmuseets fasade er et unikt lerret. På denne fasaden skal billedkunstner projisere Sven Påhlsson et utvalg kunstfilmer. Prosjektet viser hvordan museet på enkelt vis kan vende seg utover og fremstå som åpent og tilgjengelig, selv i en tid med nedstengning, isolasjon og avstand.

Floating kan du se på museets hovedfasade. Filmene som vises tar opp klimaendringer, migrasjon, overvåkning og fremmedgjøring. Det er ingen klar og sammenhengende fortelling, men visuelle historier som kan oppleves samlet eller hver for seg. Det er bevegelige bilder som vi håper vil bevege og som vi håper vil vare.

Påhlsson er utdannet maler, men har de siste 35 år arbeidet med digitale og elektroniske medier på store flater. Han regnes både som en
pioner og er en av de mest erfarne i Norden på feltet.

Floating er gratis og utendørs. Emneknagger for visningen er #floating #svenpahlsson #vigelandmuseet
Vi oppfordrer alle til å dele sin opplevelse på Instagram.

Prosjektet Floating er produsert av billedkunstner Sven Påhlsson og kurator Knut Blomstrøm, og støttet av Norsk Kulturfond og Vigelandmuseet.

Filmene som vises er:

Forestillingen er ulik fra gang til gang.

Videoprojeksjon på Vigelandmuseets fasade foregår i perioden 17. oktober – 14. november 2020.Videoprojeksjonen vil vises utendørs mellom kl. 18 – 21. Visningsdager er onsdag, torsdag, fredag og lørdag. Det vil være værforbehold med tanke på visning. Blir det regn, vil visningen bli avlyst på grunn av teknisk følsomt utstyr.

Følg med på arrangementene. Under den sosiale nedstengningen av Oslo er Floating planlagt som tidligere, men med maksimalt 200 personer utendørs på plenen samtidig.

Kunstfilm på Vigelandmuseets fasade. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet) Floating - Sven Påhlsson (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet) Floating er et kunstprosjekt av Sven Påhlsson. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet) Floating / Sven Påhlsson. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet) Floating - Sven Påhlsson. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)