Hjørnestuen. Vigelands leilighet. (Foto: Øyvind Andersen)

Museet / Historie /

Ingerid and Gustav Vigelands leilighet

I Vigelandmuseets 3. etasje er Vigelands kunstnerhjem bevart med sitt opprinnelige interiør. Her bodde kunstneren fra 1924 til sin død i 1943.

I 1924 flyttet Gustav Vigeland sammen med sin kone Ingerid til den nye boligen på Frogner. Leiligheten er nesten 300 kvadratmeter stor og har to stuer, spisestue, soverom, bibliotek og kjøkken. Rommene er harmoniske og nøye gjennomtenkt, og bevart med det originale interiøret fra med 1920-årene.

Før innflyttingen viste Vigeland liten interesse for interiør. På Frogner derimot, engasjerte han seg for å gi leiligheten et personlig preg. I løpet av noen år utførte han rundt femti pasteller til leilighetens mange vegger og for stuene designet han tepper, puter, duker, lysestaker og lamper.

Se filmen om Ingerid og Gustav Vigelands kunstnerhjem. Vigeland PLUSS er den del av Vigelandmuseets digitale formidlingstilbud. Vigelands kunstnerhjem på Frogner er med kunsthistorikerne Stine Elisabeth Johansen og Guri Skuggen, Vigelandmuseet.

Omvisning i Vigelands kunstnerhjem?

Vigelands kunstnerhjem er kun tilgjengelig ette avtale eller ved offentlige omvisninger. Datoer for offentlige omvisninger i kunstnerhjemmet finner du under arrangement.

Ønsker du en privat omvisning i Vigelands Kunstnerhjem, ta kontakt med jeanette.stabenfeldt@kul.oslo.kommune.no

Hjørnestuen. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Lesekrok. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Soverom. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Detalj fra Vigelands soverom. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Vigelands baderom Smijernslampe. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Smijernslampe. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Smijernslampe og korall. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Portrettbyste av unge Vigeland modellert Ludvig Brandstrup. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Mønster på duk. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Detalj putemønster. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet Detalj fra vevd stueteppe. Foto: Øyvind Andersen / Vigelandmuseet