Frogner-vaser av Kaja Dahl. Foto: Kevin Fauske.

Kaja Dahl

Frogner anno 1870

Kaja Dahl har laget en serie med skulpturelle og forgyllede vaser til Vigelandmuseets butikk. Vasene er laget av gamle mursteiner fra et bygningsprosjekt på Frogner i 1870, og har fått navnet Frogner.

Vasene er små skulpturer som både forteller en historie om Oslos arkitektur, og om håndverk og verdien av byggesteinene. Dahl har skapt et relieff på vasene gjennom å sandblåse steinene, og med kontrasterende bladgull kommer mursteinenes strukturer, farger og detaljer til syne. På denne måten oppdager man de håndlagede byggesteinenes unike farge og materialitet.

«Frogner» er laget med tanke på å holde tørkede planter, strå og kvister, eller å kun stå på egen hånd som en skulptur og historieforteller. En liten hyllest til den ydmyke murstein som har bygget så mye og fortsatt er grunnsteinen for Oslos arkitektur.   Vasene er laget i samme materiale som Vigelandmuseets fasade.

Kaja Dahl (f.1984, Oslo) har en mastergrad i Design for Luxury and Craftsmanship fra ECAL i Sveits og en bachelorgrad i Product and Interior Design fra Beckmans College of Design i Stockholm. Hun arbeider med ulike materialer som rå sten, terrakotta, glass og porselen.