Sinnataggen replika fra museumsbutikken

Museumsbutikken

Gustav Vigeland hadde en stor og variert kunstproduksjon, og gjennom ulike produkter ønsker museumsbutikken å vise bredden i hans mangfold gjennom et spennende vareutvalg. Vi utvikler varene selv og har inngått flere samarbeid med både lokale og internasjonale kunstnere og designere. Dette har resultert i flere eksklusive varer av høy kvalitet som du kun får kjøpt i museumsbutikken.

I Vigelandmuseets 3. etasje kan man finne Gustav Vigelands kunstnerhjem med sitt opprinnelige interiør. Vigeland selv designet tepper, puter, duker, lysestaker og lamper i leiligheten, og har du vært på omvisning kan du kanskje kjenne igjen de jacquardvevde putene i museumsbutikken? Inspirert av denne mykere siden av Vigelands kunstnerskap, jobber vi med å videreutvikle flere unike produkter til museumsbutikken i det kommende året.

Som Oslos eneste museum dedikert til skulptur, har Vigelandmuseet ofte besøk av gjester som ønsker å studere og tegne skulpturene til Gustav Vigeland. Derfor har vi har vi tegnesaker i god kvalitet for salg i museumsbutikken. Vi har også flere lærebøker om tegning og anatomi som tar deg videre i dine studier, og flotte bøker om samtidsskulptur og skulpturhistorie.

Det kommende året skal vi utvide vår butikk med flere skulpturer for salg. Dette er et internasjonalt samarbeid som vi gleder oss til å realisere. I tillegg ser vi frem til å lansere museumsbutikkens nettbutikk, slik at våre produkter vi være tilgjengelig for alle. Følg oss på Instagram @vigelandmuseum_shop for oppdateringer.

Vigelandmuseets museumsbutikk har som mål at alle våre varer skal være etisk utarbeidet, kortreiste og at alle ledd i produksjon skal ha miljø i fokus.

Frogner-vaser av Kaja Dahl. Foto: Kevin Fauske.
"Ingerid" pute av Kristiania Design
Stor og liten kaffekopp. Mest for den morgengretne? (Foto: Unni Irmellin Kvam / Vigelandmuseet)
Øredobber av Lena Walton Herfindal
"Sjøsanden" pute av Kristiania Design