A1783980 85 E0 424 A 938 D 017 ED695 B25 E

Oslo 2024 Byjubileet

I 2024 feires Oslo byjubileum. Da er et er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant, og 100 år siden det ble bestemt at byen skulle bytte tilbake til sitt gamle navn, Oslo.

1924 var også et viktig år for Gustav Vigeland, og for hans påvirkning på Oslo. Dette året kan sies å være starten på Vigelandsparken, for det var da det ble bestemt at Monolitten og Fontenen skulle få sin nåværende plassering. Dette var også året Vigeland flyttet inn i sin nye leilighet på Frogner, i Vigelandmuseets tredje etasje. Vigelandmuseet markerer dette jubileumsåret med utstillingen Hjemmet som kunstverk og en serie foredrag.

Foredragene vil være på norsk, og varer i cirka 45 minutter. Arrangementene er gratis og åpent for alle. Det vil være gratis inngang i museet fra kl. 16.00 før hvert foredrag. Det er maks 100 plasser, så førstemann til mølla!

Torsdag 13. juni kl. 17:00

Hjemmet som kunstverk

Marte Grette

I dette foredraget vil kurator Marte Grette gå i dybden av utstillingen «Gustav Vigeland. Hjemmet som kunstverk». I 2024 er det 100 år siden Gustav Vigeland (1869-1943) flyttet inn i sin nye leilighet på Frogner, sammen med sin kone Ingerid Vigeland. Deres hjem ligger i museets tredje etasje, og da de flyttet inn ville Gustav sette sitt preg på leiligheten. Hør mer om hvordan han og hans kone Ingerid planla leiligheten ned til minste detalj og selv tegnet og lagde mye av interiøret.

Tirsdag 20. august kl. 17:00

Monolittens historie

Sindre Husebø

1924 var et viktig år for Gustav Vigeland, og for hans påvirkning på Oslo. Dette året kan sies å være starten på Vigelandsparken, for det var da det ble bestemt at Monolitten skulle få sin nåværende plassering og Vigeland begynte å utforme skulpturen.

I dette foredraget vil Husebø snakke om Vigelands idé bak Monolitten, frakten av den 280 tonn tunge steinblokken fra Iddefjorden i Halden til Frogner og prosessen bak den 17 meter høye skulpturen, som har blitt en del av Oslos mest besøkte turistattraksjoner.

Tirsdag 3. september kl. 17:00

Vigelands Oslo

Stine Elisabeth Johansen

Gustav Vigeland var og er nært knyttet til Oslo. Han flyttet til Kristiania som 18-åring og ble i byen resten av sitt liv. Han viet store deler av sin karriere til det store parkprosjektet som skulle bli Vigelandsparken, byens best besøkte turistattraksjon. Men hvordan var Vigelands møte med Oslo? Hvor bodde og jobbet han? I dette foredraget vil Johansen fortelle om Gustav Vigelands liv og virke i Oslo, og om hvilke skulpturer og monumenter som er å finne i byen.

Fredag 13. september kl. 17:00 (Kulturnatt)

Vigelandsparken – fra idé til virkelighet

Jarle Strømodden

1924 var et viktig år for Gustav Vigeland, og for hans påvirkning på Oslo. Dette året kan nemlig sies å være starten på Vigelandsparken, for det var da det ble bestemt at Monolitten og Fontenen skulle få sin nåværende plassering. Hva og hvem var det som bidro til at Vigeland fikk muligheten til å markere seg slik han gjorde i hovedstaden? Og hvordan erobret han Frogner-området for å lage skulpturpark? Museumsleder Jarle Strømodden forteller mer om Vigelands utforming og gjennomføring av Vigelandsparken, fra idé til virkelighet.

Vigelandmuseet tar forbehold om endringer.