Ingerid. Illustrasjon av Kristiania Design

Puter fra Kristiania Design

Kristiania Design har inngått et samarbeid med Vigelandmuseet. Kristiania Design tar utgangspunkt i originalkunst og lar seg inspirere. Denne gangen har de besøkt Vigelands kunstnerhjem i tredje etasje på museet og sett på hans interiørdesign. Da Vigeland og hans unge kone Ingerid flyttet inn på Frogner i 1924, designet Vigeland broderiene, puter og gulvtekstiler, samt lysestaker og lysekroner for sin egen leilighet. Nå har kunstner Kristina D. Aas designet med fire nye puter der Vigelands design er tolket på nytt. Putene har fått navn etter steder og personer som var viktige i Vigeland liv. Putene har fått navn som «Ingerid», etter hans kone, «Sjøsanden», «Erindringer» og «Breime» etter sommerstedet på Sørlandet.

Se filmen om putene.

Ingerid. Illustrasjon av Kristiania Design