Mann og kvinne. Paris, 2. januar 1901. (Tegning. Gustav Vigeland)

Sidesprang fra gotikken

Gustav Vigeland var tilknyttet restaureringsarbeidene ved Nidarosdomen i tre perioder mellom 1897 og 1902. På den tiden hadde han gjort seg bemerket som en talentfull billedhugger med en tydelig stemme i samtidskunsten, men gjennombruddet som kunstner lot likevel vente på seg. Vigeland så seg nødt til å gripe muligheten for betalt arbeid. Oppdraget ble tidvis konfliktfylt og frustrerende; ikke bare stjal det dyrebar tid fra egne prosjekter, det bød Vigeland også sterkt imot å lage skulptur i et formspråk som var så fjern fra hans egen tid.

Vigeland studerte gotikken grundig, blant annet på en ettårig studietur i Frankrike og England i 1900-1901. Det Vigeland så og opplevde på den lange reisen er dokumentert gjennom minst 149 brev som han sendte til sin venn og mesen Sophus Larpent. I brevene viser den unge billedhuggeren seg som en skarp betrakter av gotikkens skulptur og arkitektur.

Et stort antall tegninger ble etter hvert også sendt til Larpent. De forestilte verken katedraler, vannspyere eller helgenskulpturer, men kvinner og menn i heftig elskov eller lidenskapelig omfavnelse. I utstillingen vises daterte tegninger fra Vigelands studiereiser, og utdrag fra brevene han sendte til Sophus Larpent.

Kurator for utstillingen var Elin-Therese Aarseth fra Vigelandmuseet i samarbeid med Trondheim Kunstmuseum.

Sitatene følger etter bildene. Utstillingen har fått strålende anmeldelser i Magasinet Kunst.

Mann og kvinne. Paris, 26. november 1900. (Tegning. Gustav Vigeland)
«Her er meget for mine gotiske studier. Museé Cluny med sine masser og sølvting og gullting og arbeider i messing. Det er en grube for meg. Og ute i Cluny-haven ypperlige vannspyere, som er stukket i jorden, mosegrodde, innfiltret i slyngplanter, et rent eventyr.» — Gustav Vigeland i brev til sin venn Sophus Larpent. (Paris, 26. november 1900)
«Når jeg herfra ser på Trondhjems domkirke, virker de restaurerte deler engstelige, små, pirkede. Jeg ser hender som pusler og tusler og pusser. – Her stikker vannspyerne ut som bare fan!» — Gustav Vigeland i brev til sin venn Sophus Larpent. (Paris, 26. november 1900)
Mann og kvinne. Paris, 9. desember 1900. (Tegning. Gustav Vigeland)