Vigelands store prosjekt: Fontenen. (Foto: Ingebjørg Mogstad / Vigelandmuseet)

Slik opplever du Vigelands kunst i sommer

Gustav Vigelands kunst i Vigelandsparken oppleves av mange hver sommer. For å lære mer om kunsten i Vigelandsparken, anbefales et museumsbesøk til Vigelandmuseet, som ligger et drøyt steinkast unna den populære parken på Frogner.

Med de utsøkte fargene, de hvite gipsoriginalene og vakre overlyssalene, representerer Vigelandmuseet et de virkelig vakre museene her til lands.

Vigelandmuseet i Nobels gate 32 åpnet sine dører offisielt for publikum i 1950. Siden den gang har vitebegjærlige og kunstinteresserte funnet veien fra Vigelandsparken til Vigelandmuseet for å se om mytene om den store billedhuggeren stemmer.

Tips for å oppleve Vigeland:

Vigelandmuseet er en del av Kulturetaten i Oslo kommune. Museet har ansvaret for å forvalte og konservere kunsten i Vigelandsparken og i Vigelandmuseet. Bymiljøetaten i Oslo kommune drifter Vigelandsparken, blant annet med ansvar for beplantning, grusing og toaletter i Vigelandsparken.

Årets sommerutstilling er Dag Erik Elgin - Et modernistisk punktum.

Reisetips:

Gå av på holdeplassen som heter Frogner Plass (ikke Vigelandsparken) dersom du skal besøke Vigelandmuseet. Trikk 12 og 15 stopper på holdeplassen Frogner plass. Buss 20 går også til Frogner plass. Vær oppmerksom på eventuelle endringer fra Ruter.

Vigelandmuseet. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)
Monolittsalen (Foto: Ivar Kvaal / Vigelandmuseet)
Fra Monolittsalen (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)
Opplev kunsten ved å herme kunsten. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)