Mor og barn, Vigeland-terrassen (Foto: Thielska galleriet, Stockholm)

Stiller ut Vigeland i Stockholm

Utstillingen Gustav Vigeland. Skulpturens kraft och känsla stilles ut i Thielska Galleriet, Stockholm i perioden 15. juni – 29. september 2019

Thielska Galleriet i Stockholm eier den største samlingen av Vigeland-skulpturer utenfor Norge. 150-årsjubileet markeres der med utstillingen Gustav Vigeland. Skulpturens kraft och känsla – den hittil mest omfattende presentasjonen av Vigelands kunstnerskap i Sverige.

Interessen for Vigelands kunst var stor i Sverige på begynnelsen av 1900-tallet, mye takket være bankdirektøren og kunstmesenen Ernest Thiel (1855–1947). Thiel kjøpte i alt åtte skulpturer i bronse av Vigeland til sitt hjem på Djurgården i Stockholm, i dag Thielska Galleriet.

Vigeland-terrassen

Fire av dem – Mor og barn (1907), Ung mann og kvinne (1906), Mann med kvinne i fanget (1905) og Gammel mann og ung pike (1906) – ble plassert i en del av parken kalt Vigeland-terrassen. Thiel var spesielt interessert i kunstnere som hadde store visjoner, men som manglet økonomiske midler. Hans begeistring for Vigeland var derfor ikke overraskende.

Vigeland og Thiel samarbeidet om å øke interessen for skulptørens arbeider, spesielt de offentlige oppdragene. Da Vigeland til slutt fikk bestillingen på et monument over vitenskapsmannen Niels Henrik Abel skrev han til Thiel at det delvis skyldtes at utvalgskomiteen hadde fått en følelse av at verket kunne havne i utlandet, altså i Sverige. Når kunstneren noen år senere samlet støtte for å få oppført den store fontenen, som skulle bli begynnelsen på Vigelandsparken, ble den samme taktikken brukt; Thiel ga uttrykk for at han ville kjøpe fontenen. Dette fikk Oslo kommune til å komme på banen. Selv bidro Thiel med 50 000 kroner -– ”Det er den gladeste Dag i mit liv” skrev Vigeland som svar. Sammen la de planer som spilte på usikkerheten i det nyvunnede nasjonalfølelsen i Norge, og dette ledet til at Vigelands storstilte parkprosjekt kunne påbegynnes.

Gustav Vigeland. Skulpturens kraft och känsla viser verk fra perioden 1890–1940, og gir et fascinerende innblikk ikke bare i Vigelands kunst, men også den svensk-norske felles kulturhistorien. Utstillingen åpner 15. juni 2019.