Vigeland rett i lomma
- Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med mynter. Jeg har laget en minnemynt tidligere, men dette er en bruksmynt. Det betyr at den kommer i hendene på veldig mange, og det er litt der fascinasjonen ligger.
For å markere 150-årsfeiringen av Gustav Vigelands fødsel gir Norges Bank ut en ny 20-kronemynt. Fem kunstnere deltok i konkurransen om å utforme jubileumsmynten. Vinnermotivet ble Håkon Anton Fagerås sitt bidrag I arbeid, som viser Gustav Vigeland ved sin kavalett mens han betrakter skulpturen Fosteret under modellering. Motivet er et tenkt øyeblikk som fanger billedhuggerens arbeidsprosess.
- Det mest opplagte ville vært å velge et av Vigelands arbeider og modellere et lite relieff av det. Men da ville jeg følt det som kun en designjobb , sier Fagerås. Jeg ønsket å tilføre noe mer til mynten, i tillegg til å vise et Vigeland-motiv. Jeg ville vise dette med arbeid og produksjon, fordi jeg forbinder arbeid med ham. Vigeland hadde en enorm arbeidskapasitet, hele livet hans var arbeid.
- Folk flest vet lite om hvordan en skulptur blir til, men for meg er prosessen bak ofte mer magisk enn det ferdige resultatet, så det er noe jeg selv liker å vise frem både i utstillingskataloger og på Instagram, sier Fagerås.
Å bruke Monolitten eller Sinnataggen som motiv var ikke en mulighet, ettersom både Norges Bank og Vigeland-museet ønsket å vise fram mer av Vigelands kunstnerskap enn de mest kjente motivene.
I juryens vurdering av motivet trekker de frem både komposisjonen og fokuset på arbeidsprosessen:
«Motivet har en finstemt komposisjon der kunstnerens blikk er rettet mot verket. Sammen med Vigelands blikkretning danner posituren en trekant som binder kunstneren og verket tydelig sammen. [...] Den litt røffe modelleringen synliggjør billedhoggerens arbeidsprosess. Kunstneren har med hell billedgjort tankearbeidet som ligger bak Vigelands omfattende produksjon.»
Utkastet til mynten ble først laget i et format på 20 centimeter i diameter. Fagerås brukte en glassplate som underlag for å sikre en helt flat bakgrunn. Deretter modellerte han motivet i hard plastelina, før det ble tatt 3 D-skann av det. Høyden på relieffet lå godt under 2 millimeter.
- Arbeidet er faktisk veldig vanskelig fordi høydeforskjellene er så små. Og siden den ferdige mynten ikke er større enn 27 mm er det viktig å holde en visuell enkelhet.
Som en del av prosessen studerte Fagerås gamle bilder av Vigeland.
- Jeg så på alle bildene jeg kunne finne der Vigeland arbeider. På flere av bildene står han litt uelegant og hverdagslig, med magen godt frem og hendene i siden. Det er ingen posering for fotografen, men et tilfeldig øyeblikk. Det likte jeg, sier Fagerås.
- Jeg liker at Vigelands kunst tematiserer hele livsløpet. Skulpturen Fosteret er en del av dette, og for de som kjenner Vigeland som skildrer av det store, monumentale og sterke, kan myntmotivet minne oss om at han også laget mennesker i alle livets faser og at det er flere sider ved Vigelands kunstnerskap.
SEPARATE INFOBOKSER
Ny sirkulasjonsmynt 20-kroning fra Norges Bank:
- Jubileumsmotivet I arbeid viser Gustav Vigeland ved sin kavalett, mens han betrakter skulpturen Fosteret under modellering. Motivet er et tenkt øyeblikk som fanger billedhuggerens arbeidsprosess. Vigelands bronseskulptur Fosteret (1923) utgjør midtpunktet i en sirkulær skulpturinstallasjon kalt Barneplassen i Vigelandsparken.
- Kongeportrettet på myntens advers er utformet av formgiver ved Det Norske Myntverket, Ingrid Austlid Rise.
- Mynten er preget ved Det Norske Myntverket og går ut som betalingsmiddel i april 2019.
Om Håkon Anton Fagerås
Norsk billedhugger født 1975. Bor og arbeider i Oslo og Pietrasanta, Italia.En av få norske billedhuggere som arbeider innenfor den klassisk figurative tradisjonen.Utdannet ved Statens kunstakademi og Statens håndverks- og kunstindustriskole. Han holdt separatutstilling i Vigelandmuseet i 2016.