Vigeland
museet

Eng
Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen

Hanne Friis

Sirkulasjon

Hanne Friis (f. 1972) er kjent for sine monumentale tekstilskulpturer. Skulpturene er formet gjennom en spesiell folde- og sømteknikk utført for hånd. Tette lag med folder forandrer det løse materialet til en komprimert masse og skulpturell form. De skulpturelle formene er abstrakte, med referanser til kropp og natur.

I utstillingen Sirkulasjon viser Friis en serie nyproduserte arbeider som både visuelt og tematisk forholder seg til Gustav Vigeland og Vigelandmuseet. Tittelen Sirkulasjon føyer seg inn i rekken av tidligere titler som handler om bevegelse, sirkler, sykluser, spiraler og transformasjon. I denne sammenheng peker tittelen mot en bevegelse i en sluttet form.

Friis har også tidligere stilt ut i Vigelandmuseet. I forbindelse med Norsk Skulpturbiennale 2013 viste hun arbeidet Portal utført i bomullslerret i ulike nyanser av hvitt. Siden den gang har hun arbeidet med plantefargede tekstiler i naturlige materialer. I denne utstillingen utfordrer hun seg selv og betrakteren ved å benytte syntetiske materialer som lateks, skai og vinyl – plastmaterialer som for mange er negativt ladet og som ofte assosieres med noe billig og simpelt. Arbeidene er laget med tanke på de rommene de skal stilles ut i, og Friis forholder seg til Vigeland ved at materialer og farger spilles opp mot hans skulpturer; enten ved at de nærmer seg bronse, gips og stein, eller ved at de fungerer som en kontrast til hans skulpturer, som for eksempel med bruk av fargen cyan. Hun har også latt seg inspirere av enkelte av hans motiv – Svart sirkel gir assosiasjoner til Livshjulet, og skulpturen Dans til Vigelands mange mann og kvinne-grupper. Videre er La Vague inspirert av Vigelands relieff Bølgen fra 1897-98.

Utstillingen vises i sal 7, 11, 12 og 13. Den består av skulpturelle objekter og monumentale installasjoner. Noen former henger ned fra taket, andre er plassert på gulvet. Måten flere av verkene er presentert på gir assosiasjoner til arbeidsrommet, og peker således på prosessen som ligger bak. I utstillingen vises også tre betongskulpturer. Skulpturene har blitt til ved at et håndsydd objekt i ull har blitt lagt ned i en støpekasse og flytende betong helt over. Deretter er ullstoffet dratt ut av betongen. Dette etterlater et hulrom – en negativ form av tekstilet som er fjernet.

De abstrakte formene i Hanne Friis sine arbeider har referanser til både kroppslige prosesser og naturens kretsløp. Hun har selv uttalt at hun gjennom hele sitt kunstnerskap har arbeidet med temaer knyttet til hvordan vi mennesker er forbundet med naturen, og hvordan vi som natur er i konstant forandring, noe som til slutt fører oss til døden. Liv og død henger sammen. Dette er temaer som også er sentrale i Gustav Vigelands kunst.

Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Berget, 2022. Skai, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Svart sirkel, 2021-22. Vinyl, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. The Sky is the Limit, 2022. Plast, håndsøm. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Impuls (cyan), 2021-22. Vinyl, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. The Sky is the Limit, 2022. Plast, håndsøm. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. La Vague, 2020-22. Kunstskinn, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Metallisk krater, 2022. Skai, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Fantom, 2021. Lateks, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Fantom, 2021. Lateks, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Avtrykk I, 2022. Betong. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis. Avtrykk III, 2022. Betong. Foto: Øystein Thorvaldsen Hanne Friis, Sirkulasjon. Foto: Øystein Thorvaldsen

Flere arrangementer