Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong.

Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong

The Grind

Aasgaard og Armstrong har prosjektert The Grind, en installasjon av kinetiske skulpturer som satiriserer det de beskriver som "de hyperkommodifiserte, massemedierte og prestasjonsdrevne forholdene vi lever i". Prosjektet bruker animatronikk for å erstatte både arbeideren og forbrukeren i opplevelsesøkonomien, med elementer som formmessig reflekterer over samtidens kafékultur.

Kunstnerduoen har tidligere laget filmen og installasjonen Days (2020-2022). Filmen er en eksperimentell såpeopera som utforsker sjangeren som fenomen og hva som skjer når såkalt lavkultur brukes til å skildre kulturklassen; klassen som forventes å produsere høykultur. Verket ble trukket frem som en av årets mest minneverdige utstillinger i 2020 i Kunstkritikk. Der står det at «dramaet som utspiller seg er komisk, men trist. Det gir et blikk på enkeltmenneskets streben i en verden som ikke har så mye å tilby lenger.»

Mekanismer utarbeidet og laget sammen med Daryl Armstrong. Kunstnerne ønsker å takke Dorian Cani, Einar Stange AS, Elizabeth Ravn, Littleton Odom og Una Gjerde.

Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe. Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrongs prosjekt i Eckbos Legat jubileumsutstilling. Foto: Jon Gorospe.