Nils Ole Oftebro spiller den eldre Vigeland festforestillingen "Lyden av Vigeland" 22. juni 2019. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)

Lyden av Vigeland med KORK og Radioteatret 22. juni

22. juni feirer Vigelandjubileet Norges største billedhugger gjennom tidene med festforestillingen «Lyden av Vigeland». Selveste Kringkastingsorkesteret (KORK) og NRK Radioteatret har dramatisert Gustav Vigelands liv og gjort det til en orkesterforestilling med levende radioteater i forbindelse med 150-årsmarkeringen av billedhuggerens fødsel.

Dette er dagen du kan oppleve hvordan man spilte inn radioteater på den gamle måten. Publikum kan se forestillingen ‘behind the scene’, der skuespillerne selv lager lydeffektene og KORK spiller stemningsmusikken og samtidens slagere, akkurat slik en innspilling av hørespill ble laget på 1940- og 1950-tallet.

Det er NRK Radioteatret / KORK som produserer festforestillingen. Med seg som den unge og eldre Vigeland er ingen ringere enn skuespillerne Mads Ousdal og Nils Ole Oftebro.

- Vi gleder oss til å by på «Lyden av Vigeland» i Vigelandsparken den 22. juni. Dette er intet mindre enn en urpremiere! Vi inviterer alle i Oslo og omegn til å delta i markeringen av Gustav Vigelands 150-årsjubileum, sier Jarle Strømodden, museumsleder ved Vigelandmuseet. Det er gratis å se og delta på festforestillingen.

Vigelandsparken – et felleseie

Det er Vigelandmuseet som har ansvar for Vigelandjubileet. Tanken med feiringen i Vigelandsparken denne lørdagen er at folk skal bruke parken de er så glade i, akkurat som de pleier – og litt til.

- De fleste som bor i Oslo har et forhold til Vigelandsparken. Den brukes til lek og trening, piknik og soling og er en del av Oslos identitet. Vi har fått med oss en rekke aktører til å bidra med Sinnataggenløp, lek, formidling og verksteder og håper hele Oslos befolkning vil bli med på feiringen, sier Guri Skuggen, prosjektleder for Vigelandjubileet.

Fakta om Jubileumsfesten 22. juni

Les mer om hele Jubileumsfesten