2019 Lin Wang BILDE Exotic Dreams installasjon Kunsthall Grenland

Samtidskunst og Vigelands tegninger

Pressemelding Lin Wang / Konstellasjoner av kjærlighet

Dobbel utstillingsåpning ved Vigeland-museet

Vigeland-museet inviterer til dobbel dose kunst når Vigeland-museet åpner to utstillinger 10. oktober kl. 18.00.

Den ene utstillingen, Rhapsody & Still Life med kinesiske Lin Wang, viser et monumentalverk bestående av mer enn 20 000 porselensbrikker i museets ærverdige Sal VII.
Den andre utstillingen, Konstellasjoner av kjærlighet – Vigeland i lys av Michelangelo, gir publikum en unik mulighet til å se Vigelands tegninger og kunst på papir.

- Samtidskunst er en viktig del av vårt program og med Lin Wangs to arbeider som nå stilles ut, utnytter vi potensialet i våre utstillingssaler, sier Jarle Strømodden.

Sjeldent møte med Vigelands tegninger

I utstillingen Konstellasjoner av kjærlighet - Vigeland i lys av Michelangelo får publikum en sjelden sjanse til å se Vigelands kunst på papir. Kurator Hilde Hernes har sett nærmere på forbindelsene mellom Vigelands Mann med kvinne i fanget og Michelangelos Pietà (1498-1499). Allerede i begynnelsen av 20-årene tegnet Gustav Vigeland pietà-lignende motiver. Fra 1894 ser vi hvordan han utvikler og bearbeider det religiøse motivet gjennom et mangfold av kjærlighetstegninger. I utstillingen presenteres tegninger og notisbøker, og materiale fra Vigeland-museets arkiv.

- Vigelandjubileet er på ingen måte er over. Denne utstillingens kurator er Hilde Hernes. Hun har mottatt Vigeland-stipendet og hennes forskning er utgangspunkt for utstillingen. Det viser hvor viktig denne stipendordningen er for å få nye og andre blikk på Vigeland og hans kunst, sier Strømodden.

Hva: Samtidskunst ved Lin Wang / Vigelands tegninger
Når: Utstillingsåpning 10. oktober kl. 18 - 20.
Utstillingsperiode: 11. oktober 2019 – 19. januar 2020.
Jubileumsforedrag: 15. oktober : Inspirert av Michelangelo v/ Hilde Hernes kl. 18.00 i Vigeland-museet

Pressen er velkommen til å se utstillingene i dagene før åpning etter avtale.
Ta kontakt med presseansvarlig Unni Irmelin Kvam ved Vigeland-museet for avtale.

Hent ditt materiale fra vårt presserom Kulturbyen Oslo. Bruk søkeordet "Vigeland". Her finner du høyoppløste bilder, filmer og bilder av våre talspersoner.