Smijernskunsten
Smijernskunsten til Gustav Vigeland fotografes tusenvis av ganger på Instagram, men mange som besøker Vigelandsparken, går bare forbi.
- Dette er selvstendige kunstverk, som besøkende ofte ikke tenker over er kunst. Det står stor respekt av dette smijernssarbeidet. Se en ekstra gang på portene neste gang du er i parken, oppfordrer Siri Refsum, gipsmakermester og skulpturkonservator ved Vigelandmuseet.
Hun er en av to konservatorer som har ansvar for konservering og vedlikehold av Vigelands kunst i Vigelandsparken. Ved første snø, er smijernsportene ekstra fine.
Historien
Gustav Vigelands arbeid med smijern til Vigelandsparken startet i 1923-24 da han tok kontakt med firmaet Bilgrei. Kunstsmed Alfred Mikkelsen påtok seg oppdraget med å utføre de fire første dragefeltene til det som i dag er deler av hovedporten til Vigelandsparken. Dragemedaljongene ble utstilt på Kunstindustrimuseet i 1927.
Vigelands egen smie
I 1928 etablerte Vigeland en smie utenfor sitt atelier, nært det som i dag er Vigeland-museet, mellom atelieret og Solheimsgata. Det var kunstsmed Alfred Mikkelsen ble sjef for smia. Vigeland tegnet først komposisjonen på millimeterpapir i størrelse 1:10, deretter tegnet en håndverker tegningen i full størrelse. Deretter kom Vigeland med sine justeringer, og basert på disse, laget smedene sine egne arbeidstegninger ved overføring på kalkerpapir.
Smia var innredet med tradisjonelt utstyr, ambolt og esse, men det ble også brukt moderne utstyr, som bormaskin og sveiseutstyr. I smia ble det benyttet alle typer industriproduserte standardjern. Smiing og sveising ble anvendt om hverandre. For å beskytte jernet mot rust, ble alle smijernsportene sandblåst og malt med blymønje og svart lakk. Deretter ble de montert i Vigelandsparken. I 1928 var det fem smeder som arbeidet i Vigelands smie og totalt tolv håndverkere som arbeidet direkte under Vigelands ledelse i hans atelier, som jobbet blant annet som gipsmakere eller steinhuggere.
Det hersket en stor gjensidig respekt mellom Vigeland, som ble kalt mesteren, og smedene.
- At Vigeland hadde så stor forståelse og respekt for deres arbeid, gjorde at smedene la ned ekstraordinær innsats da de utformet smijernsportene i Vigelandsparken. Smijernsornamentikken på portene i Vigelandsparken, er derfor av svært høy kvalitet, sier Refsum.
Ansvar for konservering i Vigelandsparken
Det er konserveringsavdelingen i Vigeland-museet, som har ansvar for bevaring av kunsten i Vigelandsparken. Tidligere ble alle smijernsportene behandlet med blymønje, men av helse- og miljømessige årsaker, brukes annen overflatebeskyttelse i dag.
Bymiljøetaten drifter Vigelandsparken og har ansvaret for blant annet beplantning og toaletter.
- Vi begynner med å skrape bort all synlig rust, før overflatebehandling av skadene, sier Refsum.
I år har en av smijernsportene på Monolittplatået blitt helmalt med et nytt, linoljebasert malingsystem, som har vist å ha gode egenskaper, både i laboratorieundersøkelser og utendørs.
Konservatorene ved Vigelandmuseet jobber ute i parken hver eneste sommer. De opplever at publikum tar kontakt og er interessert i konservering av kunsten.
Fakta om smijernsportene i Vigelandsparken:
- Gustav Vigelands smijernsporter er smijernskunst av aller beste kvalitet.
- Dragemedaljongene i hovedporten til Vigelandsparken er utformet av kunstsmed Alfred Mikkelsen.
- Gustav Vigeland fikk sine smeder til å yte i ytterkantene av det som er mulig. Glødende jern ble tvinnet og tøyd som om det var mykt og føyelig.
- Vigeland fikk først laget smijernsporter med vifteformede toppstykker, men disse ble av stilmessige årsaker ikke benyttet. Vigelands arbeider som av ulike årsaker som likevel ikke ble brukt i parken, står i dag i Steinhuggergården ved Vigelandmuseet.
- Smijernsportene i Vigelandsparken er gjenstand for detaljert og tidkrevende vedlikeholdsarbeid hver eneste sommer. Hvert år brukes cirka tre månedsverk på vedlikehold av smijernsportene alene.
- Slitasjen på smijernsportene kommer blant annet fra naturen, slik som snø og fuktighet, som fører til rust. Rust holder på fuktighet og salter, som akselererer nedbrytingen av jernet.
- Smijernsportene slites også ned av forbipasserende med sykler og barnevogner, oppheng av bannere og hundetiss.
Kilder:
- Gustav Vigeland mennesket og kunstneren, av Tone Wikborg 1983.
- Gustav Vigeland, Hans P. Lødrup 1945
- Kunst og Kultur, Nr. 2 1988 Årg. 71 Universitetsforlaget. Erik Mørstad.
- Muntlige overleveringer fra tidligere atelierleder og gipsmakermester Trygve Hartvedt og gipsmakermester Jan Kluge.
- Jubileumsforedrag ved konservatorene Siri Refsum og Ingebjørg Mogstad ved Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet. Foredraget var støttet av Fritt Ord.