Mette Edvardsen. Foto: Jannik Abel

PARADE sideprogram: "En lys sommers usigelige smerte" av Mette Edvardsen

Velkommen til performancen En lys sommers usigelige smerte av Mette Edvardsen, basert på Ruth Maiers diktsamling med samme tittel.

En gruppe utøvere har valgt seg ut, og lært seg utenat en håndfull dikt fra Ruth Maiers En lys sommers usigelige smerte. I møte med publikum vil utøverne lære bort diktene videre til publikum gjennom muntlig overføring. Publikum som kommer vil både få lese (høre) noen av diktene, og når de går tar de med seg i minnet diktet de har lært. Prosjektet finner sted ved skulpturen "Overrasket" i Vigelandsparken, som Ruth Maier stod aktmodell for. Tanken er at disse diktene og prosaskissene, gjennom sommeren og tidlig høst, både vil leses og memoreres av flere, og forflytte seg videre ut i byen og i tiden.

Performancen finner sted kl. 14.00 lørdag 18. juni 2022 + kl. 14.00 hver lørdag fra og med 20. august til og med 17. september 2022. Det kreves ingen påmelding, og det er gratis å delta og åpent for alle.

Oppmøtested er ved skulpturen "Overrasket" i Vigelandsparken. Skulpturen står på den sirkelformede plassen ved søndre bro, i nærheten av parkeringsplassen ved Vigelandmuseet.

Performancen er utviklet av kunstneren Mette Edvardsen i forbindelse med utstillingen PARADE, kuratert av Håkon Lillegraven og Bjørn Hatterud.

Med: Ann-Christin Kongsness, Marte Reithaug Sterud, Martin Lervik, Marit Ødegaard, Martin Slaatto, Andrea Skotland og Mette Edvardsen.

BAKGRUNN:

Ruth Maier (1920-1942) var en østerriksk-jødisk flyktning fra Wien som kom til Norge under andre verdenskrig. Hun bodde i Norge i nesten fire år før hun ble deportert, under den store massearrestasjonen den 26. november 1942, da jøder ble deportert fra Oslo havn. Hennes dagbøker og dikt ble bevart av forfatter og poet Gunvor Hofmo, som hun hadde et nært vennskap og kjærlighetsforhold til. Dikt- og prosaskissesamlingen En lys sommers usigelige smerte samler Ruth Maiers dikt fra dagbøkene og andre manuskripter, og ble utgitt etter redigering av forfatter og poet Jan Erik Vold i 2012.

Ruth Maier var kunststudent og stod aktmodell for blant annet Gustav Vigelands skulptur "Overrasket" som står i Vigelandsparken. Skulpturen ble støpt i bronse og avduket først i 2002.

DATOER:

18. juni