Vigeland
museet

Eng
Gustav Vigeland, Mann sittende foran et bål. Skåret i trefjøl. Foto: Øyvind Andersen

PARADE

Kuratert av Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven

PARADE

Kuratert av Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven
Utstillingsarkitektur av Ellinor Aurora Aasgaard


I forbindelse med Skeivt kulturår 2022 har Vigelandmuseet invitert Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven til å kuratere en utstilling med skeivt blikk på museets samling og historie.

«Det er ikke noe skeivt ved Vigeland eller kunstnerskapet hans», sier kuratorene. «Tvert imot så avbilder en overveldende majoritet av Vigelands kunst relasjoner mellom menn og kvinner. Vigelandsparken kan oppleves som en slags heteroparade, men Vigelands kunstnerskap er så mye mer. I samlingen finnes verk, skisser og andre gjenstander som faller utenfor det vi gjerne ser for oss som typisk Vigeland, og som utfordrer vårt felles bilde av ham som kunstner. Disse er i overraskende materialer, har uventet estetikk og spenner mellom det intime og prosessuelle til det absurde og groteske».

Gustav Vigeland begynte sin kunstneriske karriere i ung alder i Mandal, hvor han ble født i 1869. Kunstneren, i dag mest kjent for sine skulpturer i bronse og granitt i den monumentale Vigelandsparken, drev allerede som ung lærling med komplekse treskjærer-arbeider som avbildet fabelfigurer, til bruk og utsmykning i hjemmet. Vigeland produserte også aktivt tresnitt gjennom sin karriere, der han brukte skjærefjøler i treverk fra Husfliden som trykkplater for å unngå kvist i motivet. Vigelands interesse for kunst i hjemmet kan også ses i hans design for ulike tekstiler, deriblant duker, løpere og servietter som hans kone Ingerid sydde, vevde og broderte.

«Vi løfter fram materialer og gjenstander fra museets magasiner som ikke har blitt vist for publikum på lang tid – i flere tilfeller er de ikke blitt stilt ut i museet før i det hele tatt. I tett samarbeid med museets kunstfaglige stab og konservatorer har vi benyttet oss av etablerte skeive kuratoriske metoder, eksempelvis Jack Halberstams «queer art of failure». Vi håper at våre skeive innfallsvinkler, med blikk for det som faller utenfor normen kan belyse nye sider av Vigelands kunstnerskap og museets samlinger», sier Hatterud og Lillegraven.

Kuratorene har i Sal 7 i museet invitert billedkunstner Ellinor Aurora Aasgaard til å utforme utstillingsarkitektur til gjenstander fra Vigelands kunstneriske produksjon; ikke bare kunstverk, men også innkjøpte referanseverk, gipsavstøpninger, eksperimenter og skisser som gir innblikk i den tekniske prosessen, det materielle mangfoldet og håndverket bak Vigelands mer kjente kunstverk. Aasgaard, som jobber med skulptur og scenografi har tidligere utstilt på Vigelandmuseet under Skulpturbiennalen i 2015 som del av duoen Aurora Sander.

I tillegg til utstillingen består PARADE av et sideprogram med to samtaler på Vigelandmuseet, samt to performance-prosjekter i Frognerparken i regi av Mette Edvardsen og Ulf Nilseng med Corentin JPM Leven. Både samtaler og performancer vil være direkte relatert til skeiv historie og Frognerparken. Dette programmet har mottatt støtte fra Norsk kulturråd og Fritt Ord. Detaljert program vil lanseres fortløpende under.


PARADE sideprogram:

Mette Edvardsen - En lys sommers usigelige smerte

Ulf Nilseng og Corentin JPM Leven - Treffpunkt - et cruisingarkiv

Firkantede brikker med broderi designet av Gustav Vigeland. Foto: Øyvind Andersen

Flere arrangementer