Foto: Jannik Abel

PARADE sideprogram: Ruth Maier - hva var forbindelsen til Gunvor Hofmo og Gustav Vigeland? Samtale med Jan Erik Vold, Kaja Schjerven Mollerin, Guri Skuggen og Mette Edvardsen

Hva var Ruth Maiers forbindelse til Gunvor Hofmo og Gustav Vigeland? En samtale med Jan Erik Vold, Kaja Schjerven Mollerin, Guri Skuggen og Mette Edvardsen

I forbindelse med Skeivt kulturår har Vigelandmuseet invitert Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven til å kuratere en utstilling med skeivt blikk på museets samling og historie. I tillegg til utstillingen består PARADE av et sideprogram med to samtaler på Vigelandmuseet, samt to performance-prosjekter i Frognerparken. Både samtaler og performancer vil være direkte relatert til skeiv historie og Frognerparken. Dette programmet har mottatt støtte fra Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Historien om Ruth Maier

Ruth Maier (1920-1942) var en østerriksk-jødisk flyktning fra Wien som kom til Norge under andre verdenskrig. Hun bodde i Norge i nesten fire år før hun ble deportert, under den store massearrestasjonen den 26. november 1942, da norske jøder ble sendt i døden med frakteskipet Donau.

Maier hadde et nært vennskap og kjærlighetsforhold til forfatter og poet Gunvor Hofmo, som skal ha sett skipet forlate Oslo havn. Hofmo skrev en rekke dikt som berører Maiers deportasjon og død, og bevarte også hennes dagbøker og dikt for ettertiden. Dikt- og prosaskissesamlingen En lys sommers usigelige smerte samler Ruth Maiers dikt fra dagbøkene og andre manuskripter, og ble utgitt etter redigering av forfatter og poet Jan Erik Vold i 2012.

Ruth Maier var kunststudent og stod aktmodell for blant annet Gustav Vigelands skulptur «Overrasket», som ble modellert i leire i 1942. I utstillingen PARADE vises støpeformen til «Overrasket», som bærer i seg et tomrom tilsvarende Maiers kropp. Den ferdigstøpte bronseskulpturen, som står i Vigelandsparken, ble avduket først i 2002.

Deltagere i samtalen

Jan Erik Vold (f. 1939) er kjent som lyriker, oversetter og litteraturskribent og -formidler. Han står bak flere utgivelser om Gunvor Hofmo; blant annet har han skrevet biografien Venn, jeg har våket – Gunvor Hofmo 1921-1995 (Gyldendal, 2021). Vold har i tillegg redigert Ruth Maiers dagbok – en jødisk flyktning i Norge (Gyldendal, 2007).

Kaja Schjerven Mollerin (f. 1980) er kritiker i Klassekampen, tidligere redaktør av Vinduet og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har doktorgrad i allmenn litteraturvitenskap fra Universitet i Oslo. Mollerin har skrevet Verden og buksene. Et Gunvor Hofmo-fragment (Sakprosa, Nasjonalbibl., 2021), og hun var fagansvarlig for utstillingen Ja er det korteste ordet i verden – Gunvor Hofmo 100 år på Nasjonalbiblioteket i 2021.

Guri Skuggen (f. 1973) er kurator ved Vigelandmuseet. Hun har master i kunsthistorie fra University College London (1999). Skuggen har publisert en rekke tekster om Gustav Vigelands kunstnerskap og produsert utstillinger med fokus på ulike sider ved hans kunst, eksempelvis Gustav Vigeland og fotografiet (2012), Billedhugger Gustav Vigelands Separat-Udstilling 1894 (2008) og Paralleller. Gustav Vigeland og hans samtidige (2019). Hun kuraterer også utstillinger med samtidskunst.

Mette Edvardsen (f. 1970) sitt arbeid kan lokaliseres innenfor scenekunstfeltet som koreograf og utøver. Selv om noen av verkene hennes utforsker andre medier eller andre formater, som video, bøker og skriving, er hennes interesse alltid i deres forhold til scenekunsten som praksis og situasjon. Edvardsen er også del av sideprogrammet til PARADE med performancen En lys sommers usigelige smerte, basert på Ruth Maiers diktsamling med samme tittel.

Samtalen blir ledet av utstillingens kuratorer, Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven

Bjørn Hatterud (f. 1977) er forfatter, kritiker, kurator og musiker. Boka Mot Normalt (2018) ble beskrevet som «ei forteljing om ikkje å passe inn, om å vekse opp i Brumunddal og vere avvikar og skeiv på alle vis». Mjøsa rundt med mor (2020) vant Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne. Hatterud har vært kurator for bl. a. KODE, NoPlace, Kunstplass, Akershus Kunstsenter, Kunstbanken, TRAFO Kunsthall og KORO. Han er fast spaltist i Billedkunst og Museumsnytt.

Håkon Lillegraven (f. 1992) er en kurator, kunstformidler og produsent basert i Oslo. Med en utdannelse i kunsthistorie og kuratering fra Central Saint Martins i London jobber han i dag som formidlingsansvarlig på Fotogalleriet i Oslo, samt som frilanskurator og skribent. Lillegraven er en av initiativtakerne bak den nomadiske skeive kunstplattformen Ergi, og han deltok i 2021 i kuratorprogrammet «Kuratorpraksis+offentlig rom» organisert av KORO.

Arrangementet er gratis og åpent for alle

Gustav Vigeland, "Overrasket". Foto: Jannik Abel
Foto: Jannik Abel