Helseutvalget - For menn som tenner på menn

PARADE sideprogram: Sikker sex - Frognerparken som cruising-arena på 1980- og 1990-tallet. Samtale med Øyvin Palm, Arne-Harald Hanssen og Bjørn André Widvey

Frognerparken som cruising-arena: Historien bak det banebrytende arbeidet som ble gjort med HIV/AIDS-forebygging i Frognerparken på 1980- og 1990-tallet

I forbindelse med Skeivt kulturår har Vigelandmuseet invitert Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven til å kuratere en utstilling med skeivt blikk på museets samling og historie. I tillegg til utstillingen består PARADE av et sideprogram med to samtaler på Vigelandmuseet, samt to performance-prosjekter i Frognerparken. Både samtaler og performancer vil være direkte relatert til skeiv historie og Frognerparken. Dette programmet har mottatt støtte fra Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Deltagere i samtalen

Øyvin Palm (f. 1947) har en cand.polit. fra Universitetet i Oslo. Han er lærer, byråkrat, aktivist og heavy park-cruiser. Nå også ikon. Fra 1988 til 1994 var Palm først prosjektleder for Stopp aids-prosjektet, så faglig leder og til slutt faglig og administrativ leder i Helseutvalget for homofile.

Arne-Harald Hanssen (f. 1958) har en bachelor i islandsk språk og litteratur fra Universitetet i Reykjavik, Háskóli Íslands, i tillegg til mellomfag i kriminologi, med mellomfagsoppgaven Gutteprostitusjon i Oslo, samt et semester med kjønn og samfunn hos Berit Ås. Hanssen ble ansatt som prosjektleder i Helseutvalget i 1990, med Øyvin Palm som leder, og var der i 15 år. Arne-Harald Hanssen samarbeidet med Fin Serck-Hanssen på mange av prosjektene i Helseutvalget, blant annet på annonser og kampanjer, som månedlige annonser i magasinet Blikk. De fleste annonsene ble det også laget plakater av, for opplysninger og påminnelser om saunaer, og for utesteder og andre homsesammenhenger.

Bjørn André Widvey (f. 1975) jobber som seniorkonsulent ved Universitetet i Bergen, Skeivt arkiv. Han har ansvar for formidling av arkivet, og er koordinator for intervjuprosjektet «Skeive livsminner» og Skeivt kulturår 2022. Widvey har bakgrunn som journalist, og har også jobbet med kulturproduksjon i mange år.

Samtalen blir ledet av utstillingens kuratorer, Bjørn Hatterud og Håkon Lillegraven

Bjørn Hatterud (f. 1977) er forfatter, kritiker, kurator og musiker. Boka Mot Normalt (2018) ble beskrevet som «ei forteljing om ikkje å passe inn, om å vekse opp i Brumunddal og vere avvikar og skeiv på alle vis». Mjøsa rundt med mor (2020) vant Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne. Hatterud har vært kurator for bl. a. KODE, NoPlace, Kunstplass, Akershus Kunstsenter, Kunstbanken, TRAFO Kunsthall og KORO. Han er fast spaltist i Billedkunst og Museumsnytt.

Håkon Lillegraven (f. 1992) er en kurator, kunstformidler og produsent basert i Oslo. Med en utdannelse i kunsthistorie og kuratering fra Central Saint Martins i London jobber han i dag som formidlingsansvarlig på Fotogalleriet i Oslo, samt som frilanskurator og skribent. Lillegraven er en av initiativtakerne bak den nomadiske skeive kunstplattformen Ergi, og han deltok i 2021 i kuratorprogrammet «Kuratorpraksis+offentlig rom» organisert av KORO.

Arrangementet er gratis og åpent for alle