Redsel (1892) (Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet)

Utstillingsåpning: Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen

Endelig kan vi ønske velkommen til utstillingsåpning igjen!

Vandreutstillingen Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen kommer hjem igjen etter en toårig turné rundt om i landet, og åpner i Vigelandmuseet torsdag 26. august klokken 18.00–20.00. Utstillingen åpnes ved Nasjonalmuseets direktør, Karin Hindsbo.

Kan Gustav Vigeland (1869–1943) fortelle oss noe om hvordan det er å være menneske i dag? I denne utstillingen får publikum mulighet til å oppleve en mindre kjent side av Norges største billedhugger. Med fokus på temaer som ensomhet, angst, lengsel og utenforskap knyttes tråder mellom Vigelands samtid og vår egen tid.

Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigelandmuseet i forbindelse med Vigelandjubileet 2019. Utstillingen har nå vært på turné i to år, og blitt vist på åtte visningssteder rundt i Norge. Siste stopp er kunstnerens eget museum i Oslo; Vigelandmuseet.

Les mer om utstillingen her.

Vi overholder de til en hver tids gjeldende smittevernregler.