Hanne Friis. Berget, 2022. Skai, håndsøm, stål. Foto: Øystein Thorvaldsen

Verksted for barn og unge: Plast og tekstil med Hanne Friis

Lag ditt eget kunstverk med Hanne Friis!

Vigelandmuseet inviterer til verksted for barn og unge i plast og tekstil med kunstner Hanne Friis

I dette verkstedet vil Hanne Friis gi en innføring i ulike materialer og teknikker, og deltagerne vil få lage sine egne skulpturer i plast og tekstil.

Verkstedet er for barn mellom 7 og 12 år.

Verkstedet er gratis, men krever påmelding. Det er kun 20 plasser og førstemann til mølla. Påmelding gjennom TicketCo.

Oppmøte utenfor Vigelandmuseet. Verkstedet varer 1,5 timer.

OM HANNE FRIIS

Hanne Friis (f. 1972) er kjent for sine monumentale tekstilskulpturer. Skulpturene er formet gjennom en spesiell folde- og sømteknikk utført for hånd. Tette lag med folder forandrer det løse materialet til en komprimert masse og skulpturell form. De skulpturelle formene er abstrakte, med referanser til kropp og natur.

I utstillingen Sirkulasjon viser Friis en serie nyproduserte arbeider som både visuelt og tematisk forholder seg til Gustav Vigeland og Vigelandmuseet. Arbeidene i utstillingen er laget i ulike plastkvaliteter som lateks, skai og vinyl, fra hvitt til svart, blankt til matt, transparent, fargeintenst og metallisk. Tittelen Sirkulasjon føyer seg inn i rekken av tidligere titler som handler om bevegelse, sirkler, sykluser, spiraler og transformasjon. I denne sammenheng peker tittelen mot en bevegelse i en sluttet form.

Les mer om utstillingen

Verkstedet er gjort mulig med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.