Kunstnersamtale AK Dolven

Kunstnersamtale med A K Dolven

A K Dolvens skulptur seng (2019) er del av Oslo kommunes kunstsamling og stilles temporært ut til 15. september i Vigelandmuseet.

seng er det den gir seg ut for å være – en seng i fauskemarmor. Publikum kan legge seg ned på den, lukke øynene eller se ut takvinduet. Dolven undersøker ofte tid og vår fenomenologiske opplevelse i sine arbeider, et tema kunsthistoriker Lill K. Stensrud fra Oslo kommunes kunstsamling vil løfte frem i samtalen med Dolven.

Kunstnersamtalen vil være på norsk, og vare i cirka 45 minutter. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Det vil være mulig å se skulpturen, vår faste samling og utstillingen Hjemmet som kunstverk før kunstnersamtalen starter, og det vil være gratis inngang i Vigelandmuseet fra kl. 17.00.

A K Dolven (1953) har sitt virke i Oslo og Lofoten, Norge. Hun arbeider med ulike medier som maleri, fotografi, performance, installasjon, film og lyd. Et gjentakende tema i hennes arbeider er naturkrefter og hvordan disse påvirker menneskelige følelser. Hun balanserer mellom det monumentale og det minimale, det universelle og det intime. Menneskelige relasjoner og interaksjoner står sentralt i hennes arbeid, og mange av hennes performance-verk er samarbeidsprosjekter med andre.