Oslo kulturnatt 2024: Foredrag, omvisning og filmvisning

PROGRAM

16.00: Museet åpner for publikum.

Se utstillingen Gustav Vigeland. Hjemmet som kunstverk og A K Dolvens seng. Opplev også vår faste utstilling med høydepunkter fra samlingen.

17.00: Foredraget Vigelandsparken – fra idé til virkelighet med Jarle Strømodden.

Museumsleder Jarle Strømodden forteller om Gustav Vigelands utforming og gjennomføring av Vigelandsparken, fra idé til virkelighet.

18.00 og 19.00: Omvisninger i utstillingen Hjemmet som kunstverk og Gustav Vigelands kunstnerhjem

I Vigelandmuseets 3. etasje er Vigelands kunstnerhjem bevart med sitt opprinnelige interiør. Se leiligheten der kunstneren bodde fra 1924 til 1943 og opplev utstillingen Hjemmet som kunstverk som tar for seg hans interesse for design og kunsthåndverk.

20.00: Filmvisning i Borggården - GLEMTE HAGER, RIKERE FLORA.

GLEMTE HAGER, RIKERE FLORA er et audiovisuelt bestillingsverk med musikk av Tobias Wam Grønborg alias Doglover95, og tekster av Doglover95, Fredrik Høyer, og Emil Lewe alias Louilexus.

21.00: Filmvisning i Borggpården - DuEls.

DuEls er en dansefilm av den svenske regissøren Jonas Åkerlund. Den er basert på Nagelhus Schia Productions sin kritikerroste danseforestilling koreografert av Damien Jalet og Erna Omarsdottir, først vist på Vigelandmuseet i Oslo i 2020.

Museet har åpent med gratis inngang frem til 22.00. Alle arrangementer er gratis, og vi har ikke forhåndssalg av billetter eller reservering av plasser. Alle billetter deles ut i resepsjonen fra 16.00 - første til mølla! (Det er maks 15 personer per omvisning).

IMG 6874 Eventyrsalen i Vigelandmuseet. Foto: Ivar Kvaal. Doglover95 DuEls. Foto: Valdimar Jóhannsson Hjørnestuen i kunstnerhjemmet. Foto: Øyvind Andersen Monolittsalen